tisdag 10 november 2009

Kardemummakaka

Jaha... valde bara en kaka, vilken som helst, ur boken och då blev det denna kardemummaskapelse.

Så här gjorde jag:
Blandade 4 dl mjöl, 1 msk bakpulver, 1 dl socker, 2 tsk malen kardemumma i en gullig lite skål. Sen så blandade jag 100 smör med fingrarna i mjölblandningen. 1 ägg och 2 dl mjölk hamnade sen i bunken och sen så vispade jag lite tills jag inte såg några klumpar. Jag hällde sen smeten i en form och strödde hackad mandel och pärlsocker uppepå.
Gräddade kakan i 200 C, långt ner i ugnen i typ 30 minuter.

Kommentar: Ja, den blev lite smulig och föll isär lite. Tror jag gräddade lite för länge.. Skulle nog ha räckt med 25 minuter

Passar till: Fikat vilken dag som helst. Och jättebra till te!!

Betyg: 6

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar