fredag 13 november 2009

Supergod Saffranskaka

Tog med en liten snart-är-det-jul-kaka till jobbet och den försvann ganska snabbt...

Gjorde så här:
blandade 6 dl mjöl, 0,5 tsk salt, 2 dl socker, 2 tsk bakpulver i en skål. I en annan skål blandade jag 2 pkt (1 g) saffran och 3 dl röd mjölk (bäst med röd!). Hällde sedan mjölkblandningen på mjölblandningen och tillsatte också 2 lättvispade ägg. Tillsatte sen 150 g lite mjukt smör och vispade ihop allt till en smet.
I en smörjd och bröad form hälde jag sen typ halva smeten. På det la jag 1 dl riven marsipan och 1/2 dl russin. Sedan på med resten av smeten och sen gräddade jag kakis långt ner i ugnen på 175 C i 45 minuter.

Kommenter: Skulle egentligen vara mandelmassa men funkade finfint med marsipan!

Passar till: Toppenbra bjudkaka (i alla fall på mitt jobb)!! Tacksam att bjuda på när alla längtar lite till jul... Ingen sommarkaka direkt!!

Betyg: 8

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar